Rahsia Di sebalik Penyembuhan Dengan Madu Manuka

Rahsia Di sebalik Penyembuhan Dengan Madu Manuka

Semua jenis madu mempunyai beberapa tahap ciri-ciri penyembuhan. Walau bagaimanapun, Madu Manuka dari New Zealand seolah-olah mempunyai tahap tertinggi sifat-sifat penyembuhan, lebih dari setiap madu lain di dunia. Ini jenis tertentu adalah anti-bakteria, anti-virus, anti-kulat dan anti-parasit. Ia juga mempunyai antioksidan yang sangat kuat dan ciri-ciri anti-radang, menjadikannya amat berguna dalam merawat pelbagai masalah kesihatan.

Kajian telah menunjukkan bahawa jenis ini khas madu adalah satu rawatan berkesan untuk luka, luka terbakar, gigitan serangga, ekzema, jangkitan bakteria dan kulat, psoriasis, ulser, sakit tekak, gangguan pencernaan, sakit sendi, dan lain-lain Terdapat juga tiada kesan sampingan apabila menggunakan madu seperti yang anda boleh mengalami apabila menggunakan antibiotik atau ubat lain. Manuka madu adalah sangat baik untuk sakit perut, senak, batuk, gejala sejuk dan selesema, dan lain-lain Ia juga boleh digunakan untuk mengubati insomnia.

Enzim yang terdapat dalam madu yang menghasilkan tahap rendah hidrogen peroksida, yang boleh digunakan sebagai pembasmi kuman. Ini adalah salah satu sebab mengapa madu mempunyai apa-apa aktiviti antimikrob yang tinggi. Hidrogen peroksida juga bertanggungjawab untuk mengawal selia bekalan oksigen ke sel-sel kulit, yang membantu untuk mempercepatkan proses penyembuhan. Manuka madu menyediakan halangan perlindungan ke atas luka tanpa merosakkan kulit atau mengganggu proses penyembuhan. Ia mengandungi nutrien penting yang diperlukan untuk pertumbuhan semula tisu kulit. Asid amino, mineral, vitamin dan gula di dalam madu merangsang pengeluaran kolagen dalam serta menyokong pertumbuhan kapilari baru. Tahap pH Manuka Madu juga menggalakkan penyembuhan luka dan pembasmian bakteria berjangkit.

Selain keupayaan untuk menghasilkan tahap rendah hidrogen peroksida, yang Manuka madu mengandungi sebatian anti-bakteria lain seperti methylglyoxal dan komponen sebaliknya yang tidak dikenali yang telah menjadi dikenali sebagai Faktor Manuka Unik atau UMF. Sesetengah pengeluar Manuka Honey mengukur potensi antibakteria dengan memberi penarafan kepada UMF. Julat adalah dari 0 - 30. Jika ia mempunyai rating UMF 0 hingga 9 tidak aktif dan tidak boleh digunakan untuk tujuan perubatan. Jika ia mempunyai rating UMF 10 melalui 16 dianggap sebagai aktif dan sesuai untuk kegunaan terapeutik. Jika ia adalah lebih kuat daripada UMF 20 adalah terlalu kuat dan boleh menyebabkan pembakaran atau sensasi rasa pedih. UMF 16+ adalah yang paling disyorkan dan sesuai untuk kebanyakan aplikasi.

Untuk keadaan dalaman seperti ulser perut, refluks asid, sindrom usus, gastrik, dan lain-lain, adalah disyorkan untuk mengambil Manuka Honey secara lisan, 3-4 kali sehari, setiap sebaik-baiknya sebelum makan. Jika makan ia di luar sudu tidak wajar, anda juga boleh merebak pada sekeping roti atau roti bakar dan makan. Apabila tanda-tanda yang dihapuskan, anda boleh mengurangkan penggunaan kepada sekali sehari untuk tujuan penyelenggaraan. Untuk kegunaan topikal pada kulit, ia adalah disyorkan untuk memohon Manuka Madu, atau produk penjagaan kulit yang mengandungi Madu Manuka, secara langsung di kawasan yang terjejas 1-2 kali sehari sehingga simptom dihapuskan.

Manuka Honey adalah benar-benar satu keajaiban alam semula jadi. Ia boleh digunakan sebagai ubat semula jadi atau untuk tujuan kosmetik. Sila ingat bahawa bayi di bawah umur 12 bulan lama tidak perlu menelan madu dalam apa jua bentuk kerana sistem imun mereka tidak matang sepenuhnya dan tidak akan dapat mengendalikan spora yang kadang-kadang hadir dalam beberapa madu. Walaupun, menggunakan madu topically pada kulit adalah selamat untuk kanak-kanak daripada semua peringkat umur. Ia juga selamat untuk ibu-ibu untuk menelan madu jika mereka menyusukan anak. Jika anda bercadang untuk menggunakan Manuka Honey untuk tujuan perubatan, pastikan ia mempunyai penilaian UMF 10 - 16. Kelajuan yang kurang tidak cukup kuat dan apa-apa lagi terlalu kuat. Mencari "UMF" tanda dagangan berdaftar pada label. Ini menunjukkan bahawa madu dikawal dan diuji di makmal untuk potensi antibakteria.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar