Perbezaan Dingin dan Sinus Gejala Jangkitan

Perbezaan Dingin dan Sinus Gejala Jangkitan

Ia boleh kira banyak, sebagai jangkitan sinus mungkin memerlukan rawatan perubatan. Terdapat perbezaan antara kedua-dua penyakit, walaupun mereka mungkin tidak ketara.

Gejala sejuk: A sejuk adalah sedikit kesilapan nama a. Virus ini dikenali sebagai rhinoviruses, dan terdapat banyak daripada mereka. Gejala-gejala sejuk yang biasanya datang dengan tiba-tiba di suatu tempat antara satu hingga tiga hari selepas pendedahan. Sakit di bahagian hidung dan tekak, cecair berair dari hidung dan batuk adalah tanda-tanda biasa. Rembesan boleh menjadi lebih tebal dan lebih gelap sepanjang kesejukan. Kebanyakan selsema tidak menyebabkan demam.

Terdapat keadaan perubatan yang boleh menjadi lebih teruk dengan virus sejuk. Bronkitis adalah salah seorang daripada mereka, dan anda perlu menonton untuk kesukaran bernafas lagi. Jika anda mula batuk kahak berwarna, ia adalah masa untuk lawatan ke doktor, kerana anda mungkin membangunkan jangkitan.

Gejala Jangkitan Sinus: Jangkitan sinus boleh mengikuti sejuk atau mempunyai sebab lain. Tanda-tanda adalah tebal, cecair hidung berwarna, sakit kepala (biasanya dahi), sakit atau tekanan di pipi atau mata dan kesesakan. Jawatan titisan hidung, sakit tekak, batuk dan demam juga boleh hadir. Jika anda mempunyai sejuk selama lebih daripada seminggu, ia mungkin telah berkembang kepada jangkitan.

Pemulihan

Kebanyakan selsema boleh dirawat di rumah, tanpa perlu untuk melawat doktor. Mereka yang mempunyai keadaan perubatan yang sedia ada, terutamanya yang yang memberi kesan kepada pernafasan, dan mereka yang di bawah umur dua tahun mungkin patut dilihat oleh doktor untuk membuat komplikasi memastikan tidak berlaku. Jika anda mengesyaki jangkitan sinus, maka anda pasti perlu berjumpa dengan doktor anda.

Kesesakan: Steam berfungsi dengan baik dalam membantu untuk melegakan kesesakan. Anda boleh duduk di dalam bilik mandi dengan pancuran berjalan panas, atau membuat campuran air cuka dan bernafas wap daripadanya. Yang terakhir ini berbau dahsyat, tetapi boleh membantu banyak.

Batuk: Eucalyptus dan kulit kayu ceri liar boleh memberi manfaat untuk batuk. Tidak boleh digunakan pada kanak-kanak di bawah dua, dan kayu putih tidak boleh diberikan kepada kanak-kanak di bawah enam. Keadaan perubatan yang serius boleh menjadi hasil daripada menggunakan herba ini ke atas kanak-kanak.

Sakit kepala: kulit kayu Willow boleh digunakan secara dalaman dan topically untuk sakit kepala yang disebabkan oleh penyakit-penyakit ini. Jangan gunakan jika anda alah kepada aspirin, kerana ia mengandungi bahan aktif yang sama. Kanak-kanak bawah lapan belas juga harus mengelakkan ubat ini.

Kegelisahan: Sukar untuk berehat apabila anda tidak berasa sihat. Catnip boleh membantu kanak-kanak berehat, dan orang dewasa boleh mencari bantuan daripada chamomile, melati, lavender dan / atau passionflower.

Sakit tekak: Licorice dan akar Marshmallow yang besar untuk masalah ini, kerana mereka boleh kot tekak, menyekat beberapa sensasi kesakitan. Jika anda pesakit diabetes, ia adalah yang terbaik untuk menggunakan tablet DGL, kerana herba ini sebenarnya mempunyai banyak gula. Jangan gunakan likuoris sama sekali jika anda mempunyai tekanan darah tinggi, kerana ia boleh menyebabkan permintaan yang mendadak.

Ia adalah penting bahawa anda membincangkan apa-apa ubat-ubat herba anda ingin mengambil dengan doktor dan ahli farmasi. Mereka tahu sejarah perubatan anda dan ubat-ubatan yang anda ambil, jadi mereka boleh menghalang interaksi yang berbahaya. Jika anda telah menggunakan makanan tambahan, pastikan untuk memberikan senarai itu kepada mereka juga.

Jangkitan: Tanya doktor anda jika makanan tambahan bawang putih akan bekerjasama dengan apa-apa antibiotik ditetapkan. Jika doktor tidak mahu menetapkan satu, bawang putih boleh menjadi ubat yang baik, juga. Beberapa kajian menunjukkan ia boleh bekerja seperti antibiotik yang lemah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar