Dandelion - Rakan Baik dalam Masa Keperluan

Dandelion - Rakan Baik dalam Masa Keperluan

Dandelion diiktiraf kerana bunga kuning yang menakjubkan mereka yang digantikan dengan bola sedutan pusingan, menghantar benih dengan angin. Sesetengah orang melihat tumbuh-tumbuhan ini sebagai rumpai yang tidak henti-henti boleh menyerang pun kawasan rapi.

Herba ini mempunyai licin, bergerigi bermata daun, dan berongga, susu, batang yang menghasilkan hanya satu bunga. Juga dikenali sebagai 'moncong babi,' sepal hijau berwarna Dandelion yang mengelilingi tunas tertutupnya mewujudkan bayang yang kelihatan seperti hidung babi.

Banyak bunga kelihatan seperti Dandelion. Lihatlah dedaunan dan bunga batang. Sekiranya daun berada berbulu atau jika bunga batang berlaku akan bercabang - atau komposisi akar tidak bersetuju dengan perihal akar Dandelion - anda memperolehi tumbuhan yang sama dan bukan herba Dandelion yang sebenar.

Satu perkara makanan yang sihat dan juga berharga pick-me-up, Dandelion berada yang boleh dimakan dari akar, ke daun sebagai tambahan kepada bunga. Dapatkan Dandelion di tempat yang DIKENALI untuk bebas dari semburan racun perosak & bahan cemar kimia berbahaya - menjauhkan diri dari kawasan berhampiran jalan.

FOLIAGE
Bentuk daun menyebabkan penamaan yang sayur-sayuran ini. Tepi daun dirujuk dengan istilah Perancis 'menjejaskan du singa.

Permulaan musim bunga adalah musim yang terbaik untuk mengumpul daun kerana ini adalah masa tahun (sebelum mekar) apabila tenaga kilang itu disasarkan kepada pertumbuhan segar. Tonik, teh, sup dan salad semua diperbaiki dengan ini. Daun dandelion adalah indah dimakan segar dan boleh dehidrasi untuk kegunaan kemudian.

Menenggelamkan daun dalam bekas air dan pusaran mereka perlahan-lahan. Biarkan mereka berendam tanpa gangguan manakala kotoran yang jatuh ke bahagian bawah bekas. Angkat daun dengan teliti dari air supaya anda tidak akan bercampur semula kotoran dengan air. Membasuh mereka dengan air dan meletakkan mereka ke dalam colander ke titisan kering.

BLOSSOMS
Ia adalah lebih baik untuk menuai bunga di tengah-tengah hingga lewat pagi, selepas embun yang telah pergi dan sebelum bahagian yang paling panas hari. Bunga kekal ditutup di bawah langit yang suram. Kepala bunga menutup pada tanda pertama hujan. Bunga juga ditutup pada waktu malam (atau lewat petang) dan terbuka sekali lagi apabila kilang itu bermandikan cahaya matahari.

Untuk mengumpul bunga, tunda pada sepal (hijau daun di bahagian bawah bunga) dan bunga akan muncul dari batang, memulihara masa anda untuk mengeluarkan batang kemudian. Rendam dan bilas ini menggunakan teknik yang sama seperti daun.

ROOT
Akar Dandelion boleh dimakan segar atau kering. Yang ditanam hasil kotoran beberapa akar kualiti terbaik. Kata akar yang mendalam duduk tumbuhan ini adalah nipis dan lobak merah-suka, susu putih, dipintal dan rapuh. Apabila dituai, kilang itu akan mengeluarkan semula dari mayat terputus akar tinggal di dalam tanah.

Ia adalah sesuai untuk menuai akar pada musim panas pertengahan apabila mereka biasanya kurangnya pahit. Ini adalah kualiti tertinggi dari percuma, kotoran lembap terletak di tempat yang teduh. Anda tidak perlu mengumpul manakala di fros sebagai akar mempunyai tindakan kurang. Keadaan cuaca basah, bagaimanapun, tidak akan menghalang menuai. Angkat secara berterusan dan berhati-hati menggunakan kulir yang panjang atau garpu. Cuba untuk tidak memecahkan atau memutuskan akar kerana mereka akan kehilangan jus kegunaannya oleh pendarahan.

Akar Dandelion harus dikeringkan utuh atau dicincang 3-6 inci panjang jika terlalu besar. Akar ini boleh dikeringkan dalam kira-kira 14 hari. Setelah kering, para akar muncul coklat gelap dan layu dengan garis memanjang yang lingkaran di sekitar garis pusat yang boleh dikurangkan kepada satu setengah inci atau lebih kecil. Sepenuhnya akar kering akan cukup sukar untuk snap apabila bengkok, mendedahkan putih di dalam. Pastikan akar kering di dalam tempat yang kering dapat mengelakkan acuan dan di dalam bekas yang tegas ditutup untuk melindungi mereka daripada perosak yang tidak diingini. Mereka boleh tahan 1 musim.

MENGGALAKKAN A HAIWAN PERSEKITARAN
Lebah, rama-rama dan hoverflies cenderung untuk tertarik kepada madu dari bunga dandelion itu. Dalam benih herba ini burung juga berada.

Bersedia mengikut keperluan semasa dengan menemui sumber yang dipercayai daripada Dandelion hari ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar